در دهه های اخیر به دلیل جهانی شدن ، شهر نشینی و افزایش درآمد ها رژیم و عادات غذایی افراد به طور چشمگیری تغییر یافته است.ما عمدتا از مصرف غذاهای فصلی به خصوص گیاهی و غنی از فیبر به سمت مصرف غذاهایی با کربوهیدرات تصفیه شده ، قند و چربی و نمک زیاد ، غذاهای فراوری شده ، گوشت و سایر محصولات با منبع حیوانی حرکت کرده ایم.

» عضویت «

این قسمت ویژه تغذیه دانان شاغل در طرح تحول سلامت می باشد وبرای دسترسی به آن باید عضو سایت شوید.

مناسبت ماه

کتابخانه دیجیتال

رویدادهای تصویری

11/6/1398

اگر قدرت خرید گوشت قرمز را ندارد این مواد غذایی می توانند به تامین آهن بدنتان کمک کنند

بيش از يك قرن است كه آهن به عنوان يك ماده مغذي ضروري شناخته شده است. باوجود دسترسي وسيع به مواد غذايي غني از آهن در قرن 21 هنوز كمبود تغذيه­اي آهن و كم خوني فقر آهن شايع ترين بيماري كمبود تغذيه­اي در دنيا است.

1/5/1398

در زمان گرما زدگی دوغ کم نمک و آب میوه های آبدار را فراموش نکنید

گرما زدگی یک بیماری مرتبط با گرما است که می تواند در شرایطی که فرد در معرض درجه حرارت بالا قرار گیرد رخ دهد. در واقع در این شرایط توانایی بدن برای مقابله با گرما و تنظیم حرارت بدن دچار اختلال ودمای درون بدن افزایش می یابد و فرد دچار گرمازدگی می شود.

26/4/1398

دچار سنگ کلیه هستید، مصرف نوشابه و ماءالشعیر را محدود کنید

سنگ کلیه به ذرات کوچک و سختی در کلیه گفته می شود که بیشتر در دهه های چهارم و پنجم زندگی فرد را درگیر می کند. کسانی که سابقه ی خانوادگی سنگ کلیه دارند 2 برابر دیگر افراد در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند.

10/4/1398

اگر مبتلا به استئوآرتریت(آرتروز) هستید مصرف سیب زمینی و پیاز را محدود کنید

استئوآرتریت یا آرتروز بیماری تحلیل برنده ی مفاصل ، شايع ترين فرم آرتریت است. آرتریت به معنای التهاب مفصل است. در واقع استئو آرتریت یک بیماری مفصلی مزمن است که د آن غضروف مفاصل تحمل کننده وزن بدن تحلیل می رود.

بیشتر

6/11/1397

کلسیم چیست و چرا به کلسیم نیاز داریم؟

کلسیم یک عنصر شیمیایی ( ماده معدنی ) است که برای زنده ماندن اندام ها یا ارگانیسم ها ضروری است. کلسیم 39% از مواد معدنی بدن را شامل می شود، 99% کلسیم موجود در بدن در استخوان ها و بدن است و 1% باقی مانده در بافت ها و اندام های دیگر است هم چنین کلسیم در بسیاری از غذاها وجود دارد.

30/10/1397

مکمل های مورد نیاز دوران بارداری

در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین مصرف برخی از مکمل ها ضروری است که در این مقاله انوع مکمل ها و نحوه مصرف آنها توضیح داده شده است.

22/10/1397

با اسيد فوليك (ويتامين B9) و نقش آن در سلامت آشنا شوید

اسيد فوليك ( فولات ) يكي از ويتامين هاي گروهB و محلول در آب بشمار مي رود. نقـش اسيد فوليك در عملكرد طبيعي مغز حياتي است و نقش مهمي در سلامت رواني ايفا مي كند. اسيد فوليك به ويژه در دوران هاي رشد سريع مانند كودكي، سنين بلوغ و بارداري مهم است. اين ويتامين ارتباط نزديكي با ويتامين B12 براي تشكيل گلبول هاي قرمز خون وخونسازي دارد.

2/10/1397

ایران رتبه 98 را از بین 100 کشور دنیا درمصرف لبنیات از آن خود کرده است!!

لبنیات که یکی از گروه های مهم هرم غذایی را به خود اختصاص داده است که این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، دوغ، بستنی و کشک است که از نظر ارزش غذایی یکسان هستند و می توانند جایگزین یکدیگر شوند.

بیشتر

12/5/1398

از هر 5 نوزادی که متولد می شود 3 نوزاد در ساعات اولیه تولد با شیر مادر تغذیه نمی شود

شیر مادر یک غذای کامل تا شش ماهگی کودک است که به تنهایی تمام نیازهای کودک را تا شروع تغذیه تکمیلی فراهم می کند و این فرصت می تواند رشد و نمو کودک سالم را توسعه دهد.

7/12/1397

اصول کلی تغذیه تکمیلی کودکان

شيرمادر تا پايان شش ماهگي به تنهايي و بدون اضافه كردن هيچ نوع غذاي كمكي براي رشد طبيعي شيرخوار كافي است.بعد از شش ماهگي نيازهاي غذايي شيرخوار فقط با شيرمادر تأمين نمي‌شود و كودك بايد از غذاهاي نيمه جامد استفاده نمايد. در صورتيكه كودك با توجه به كارت رشد، كمبود وزن داشته باشد

29/11/1397

چطور کودک بد غذا را غذا خور کنیم؟

بیشتر والدین از بی میلی و کم غذا خوردن کودکان خود در رنج هستند . بی اشتهایی و یا بد غذایی کودک یکی از مشکلات تغذیه ای است که باید آن را جدی گرفت چرا که این معظل در نهایت می تواند منجر به سوءتغذیه شود.

23/10/1397

هر آنچه که باید از تغذيه كودك 5-1 ساله بدانید

شيرخواران از يك سالگي به بعد، علاوه بر غذاهايي كه خوردنشان را در سال اول زندگي ياد گرفته اند، بايد از غذاي سفره خانواده نيز استفاده كنند. اين كودكان رشد سريع دارند و مقاومت كافي در مقابل بسياري از بيماري ها را هم ندارند و دندان هايشان نيز كامل نشده است.

بیشتر

23/6/1398

نقد و بررسی رژیم های گیاهخواری(3)

در ادامه موضوع گیاه خواری در این مطلب به ارتباط تاثیر رژیم گیاه خواری با بیماری های مختلف پرداخته شده است .

20/6/1398

نقد و بررسی رژیم های گیاهخواری(2)

در مطلب قبلی در خصوص انواع رژیم های گیاهخواری و وضعیت دریافت پروتئین و انرژی صحبت شد که در ادامه در این مطلب به وضعیت دریافت مابقی مواد مغذی و ریز مغذی پرداخته شده است.

17/6/1398

نقد و بررسی رژیم های گیاهخواری (1)

با توجه به رواج رژیم گیاه خواری و خام خواری در بین افراد جامعه قصد داریم در چند سری ارائه مطلب از مفید یا مضر بودن آن شما را مطلع کنیم.

2/6/1398

تغذیه سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی

در دهه های اخیر به دلیل جهانی شدن ، شهر نشینی و افزایش درآمد ها رژیم و عادات غذایی افراد به طور چشمگیری تغییر یافته است.ما عمدتا از مصرف غذاهای فصلی به خصوص گیاهی و غنی از فیبر به سمت مصرف غذاهایی با کربوهیدرات تصفیه شده ، قند و چربی و نمک زیاد ، غذاهای فراوری شده ، گوشت و سایر محصولات با منبع حیوانی حرکت کرده ایم.

بیشتر

این قسمت ویژه متخصصان تغذیه می باشد و برای دسترسی به آن باید عضو سایت شوید.