چاپ        ارسال به دوست

ارتباط تغذیه در پیشگیری و کنترل دیابت تا چه اندازه است؟

دیابت یکی از 4 بیماری غیرواگیر شایع در جهان و ایران است و نحوه تغذیه نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به این بیماری دارد.

پیروی از یک برنامه غذایی مناسب شامل مصرف سبزی ها و میوه ها ، حبوبات ، نان و غلات سبوس دار و همچنین لبنیات کم چرب  در اندازه مناسب باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت می شوند.  علاوه بر عوامل ارثی ، اضافه وزن و چاقی نیز در ابتلا به دیابت نقش دارد و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی می تواند شانس ابتلا به دیابت را کاهش دهد.  

برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی و دیابت باید مقدار غذای مصرفی به اندازه نیاز مصرف شود، درمقابل دریافت های غذایی بیش ازحد نیاز بویژه مصرف زیاد مواد قندی و شیرین از جمله نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های شیرین و دارای قند افزوده ، شیرینی و شکلات و هم چنین نان های تهیه شده از آرد سفید و تصفیه شده و برنج سفید خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند.

دریافت انرژی روزانه بیش از مقدار مورد نیاز نیز منجر به تجمع چربی دربدن و مقاومت انسولینی شده و خطرابتلا به بیماری دیابت را افزایش می دهد. براساس آخرین توصیه های سازمان جهانی بهداشت میزان قند و شکر مصرفی روزانه باید کمتر از 50 گرم و ترجیحا کمتر از 25 گرم در روز باشد و این مقدار شامل کل مواد قندی است که از همه مواد غذایی در طول روز  یعنی قند و شکر ، شیرینی ، شکلات ، مربا ، عسل و نوشیدنی های شیرین مصرف می شود .

تحقیقات  جدید حاکی از آن است که که مصرف گوشت قرمز  نیز خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می دهد و در مقابل ، مصرف گوشت های سفید ازقبیل  مرغ و ماهی ارتباط معکوسی با خطر ابتلا به بیماری دیابت را دارند.

دریافت بالای اسیدهای چرب و چربی های اشباع شده که به مقدار زیاد در روغن حیوانی، کره، روغن نباتی جامد ، دمبه و چربی های گوشت و وجود دارد  هم خطر ابتلا به دیابت را زیاد نموده و درعین حال مصرف انواع روغن های مایع ازجمله: روغن کانالا یا کلزا باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت می شوند.

رعایت تغذیه مناسب و صحیح حتی در کنترل دیابت نیز نقش بسیار مهم و اساسی و غیرقابل انکار دارد. بی توجهی به نحوه تغذیه بیمار می تواند تمامی تلاش پزشک و کادر درمانی را نقش بر آب و فرد را با عوارض جدی دیابت روبه رو کند.

بنابراین اولین قدم درکنترل دیابت،تغذیه صحیح است اگر بیماری دیابتی با پیروی از  یک رژیم متعادل به وزن مناسب برسد از افزایش قند خون جلوگیری  می شود.  رژیم غذایی،ورزش،کنترل وزن و درصورت نیاز داروها از راه های اصلی کنترل دیابت هستند . افراد مبتلا  به دیابت بایستی روزانه به شکل متنوع ازگروه های مختلف مواد غذایی استفاده کنند تا مواد معدنی و ویتامین ها و فیبر غذایی که نقش مهمی در کاهش جذب قند در روده دارد،  به مقدارکافی به بدن آنها برسد.

 

دکتر زهرا عبداللهی- مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت

 


١٤:٤٠ - چهارشنبه ٣٠ آبان ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٨١٢٣    /    تعداد نمایش : ٨٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پربازدید ها

جدیدترین اخبار