چاپ        ارسال به دوست

طعم خوب سلامتی با مصرف سبزیجات

مصرف روزانه سبزی ها به دليل دارابودن مواد مغذي گوناگون مثل  ويتامينهاي گروه B،ويتامينCو ويتامينA،  املاح معدني از جمله: آهن، منيزيم، پتاسيم و همچنين، موادآنتي اكسيداني از جمله فلاونوئيد وكاروتنوئيد،   نقش مهمي در تقويت سيستم ايمني بدن و جلوگيري از ابتلا به بيماري ها دارند .  سبزي ها رنگارنگ به دليل املاح معدني و ويتامين هاي مختلف  مي توانند   بروز بیماری های غير واگير كه در حال حاضر اولين علت مرگ و مير در دنيا هستند همچون بیماری های قلبی و عروقي ،  فشار خون بالا ،دیابت، سرطان به خصوص سرطانهاي دستگاه گوارش و  چاقی را در افراد كاهش دهند. مقدار سبزیجات مورد نیاز بدن با توجه به هرم راهنمای غذایی روزانه 3 تا 5 واحد است.

 

 

 


هر واحد از سبزی ها حاوی 5 گرم کربوهیدرات ، 2 گرم پروتئین و 25 کیلوکالری انرژی است.

منظور از یک واحد سبزی  معادل:
یک ليوان سبزي خام برگدار مانند اسفناج / كاهو يا 
یک دوم ليوان سبزي هاي  پخته يا خردشده  يا
نصف ليوان نخود سبز،لوبيا سبز،هويج خرد شده يا

يك عدد گوجه فرنگي يا هويج يا خيار متوسط

فواید  مصرف سبزي ها در سلامت:

پيشگيري از سرطان: مصرف روزانه سبزی ها یکی از عوامل مهم پیشگیری از سرطانها است.این اثر پيشگيري كننده مربوط به انتی اکسیدانها يي همچون فلاونوئید،کاروتنوئید، ويتامينC، ويتامينA،  فولات  و فیبر غذایی است. این مواد به عنوان  مسدود کننده  یا سرکوب کننده تومورهای سرطانی نقش بسزايي دارند. همچنين فيبر موجود در سبزي ها پيشگيري از سرطانها به خصوص سرطانهاي دستگاه گوراش نقش بسزايي دارند.

كاهش خطر ابتلا به فشارخون بالا: سبزي هاي  مختلف داراي عنصري به نام  پتاسيم هستند پتاسیم یکی از املاح معدنی مهم برای بدن است که کمبود آن در بدن می تواند زمینه ساز حملات قلبی باشد. بنابر اين از  طریق مصرف روزانه  سبزي ها به خصوص  جعفری، کرفس، لوبیا سبز، و قارچ كه غني از اين عنصر هستند  ميتوانيد   خود را در برابر بيماري هاي قلبي و عروقي و فشار خون بالا ايمن كنيد.

كاهش خطر  ابتلا به ديابت: سبزي ها به دليل دارا بودن فيبربالا مي توانند با  كاهش جذب و كاهش  روند آزاد شدن قند در خون احتمال  ابتلا به ديابت را كاهش مي دهند.

 


كاهش خطر بيماري هاي قلبي و عروقي: سبزي ها داراي مقدار زيادي فيبر هستند كه اين فيبر طي مكانيسم هايي باعث كاهش تري گليسريد  و كلسترول بد خون مي شود  و در نتيجه خطر بيماري هاي قلبي و عروقي را كاهش مي دهد.

پيشگيري از چاقي: سبزي ها منبع غني از فيبر هستند به طوري كه هر واحد سبزي ها 2 تا 3 گرم فيبر دارند. پس با مصرف 3 تا 5 واحد سبزي از گروه سبزي ها روزانه 10 گرم فيبر غذايي مصرف مي شود.

مصرف سبزي ها قبل از غذا باعث مي شود كه حجم زيادي از معده با سبزي ها پر شود در نتيجه  ميزان دريافت غذا كم ميشود بنابراين  دريافت كالري كم يعني دوري از اضافه وزن و چاقي

 

رعايت تنوع در مصرف سبزي ها:

رنگ سبزی ها در طبقه بندی خواص آنان نقش دارد از این رو مصرف سبزی ها با رنگهای متنوع برای سلامت توصیه می گردد .
سبزی هاي نارنجی مانند هویج، کدو تنبل، كدو حلوايي و فلفل دلمه اي نارنجي  دارای بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن رنگدانه ای است که در بدن به ویتامین
A تبدیل می شود. این ويتامين  بدن را در مقابل سرطان ها محافظت می کندو باعث تقويت سيستم ايمني بدن، جلوگيري از ابتلا به بيماري ها و حفظ سلامت بينايي مي شود.

 

 


سبزی هاي برگ سبز داراي  کاروتنوئیدها، ، لوتئین و فلاونوئیدها هستند كه این مواد بدن را در مقابل  سرطانها  محافظت می كنند. همچنين اين نوع سبزيجات منبع غني از عنصر منيزيم هستند كه در پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي، فشار خون ،اسپاسم عضلات ، ديابت و پوكي استخوان نقش بسزايي دارند  کرفس، كاهو ،  اسفناج،  كلم بروکلی وانواع سبزي خوردن  از جمله سبزی هاي  برگ سبز می باشند.

سبزی هاي قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی،  فلفل دلمه اي قرمز ،هندوانه و کلم بنفش دارای انواع مختلفی از فیتوکمیکالها می باشند.اين مواد  اثر رادیکالهای آزاد را از بین می برند همچنين اين سبزيجات داراي ليكوپن هستند. لیکوپین یکی از فیتوکمیکال هايي است كه نقش بسزايي در پيشگيري از سرطان پروستات و بيماري هاي قلبي و عروقي دارد.

سبزی هاي خانواده کلم نیز از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. این سبزیجات در پیشگیری از سرطانها موثر هستند.ایندول موجود در انواع کلم داراي خاصيت ضد سرطاني است. از سبزیهای خانواده کلم می توان به كلم برگ، كلم  بروکلی، گل کلم و کلم بنفش اشاره كرد.

سبزي ها منبع غني از ويتامين C محسوب مي شوند . اين ويتامين به عنوان يك آنتي اكسيدان  نقش بسزايي در تقويت سيستم ايمني ، ترميم زخم ها و پيشگيري از سرطان  دارد

 


٠٨:٣٦ - چهارشنبه ٥ دی ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٨٧٩٩    /    تعداد نمایش : ٢٣٠


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: