چاپ        ارسال به دوست

نکات تغذیه ای برای مسافران پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین برای زیارت حرم سیدالشهدا یکی از توصیه شده ترین اعمال است که به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از شیعیان با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می کنند تا روز اربعین به زیارت بپردازند. دانستن یک سری نکات تغذیه ای به شما کمک می کند که سفری راحت و با سلامت داشته باشید.در این مطلب  مواردی که به شما کمک می کند تا در این سفر معنوی دچار مشکلات تغذیه ای و گوارشی نشوید به شما آموزش داده می شود:

 

·   از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه به ویژه پنیر ، کره و شیر  محلی که به صورت فله هستند خودداری کنید و از لبنیات هایی که دارای بسته بندی بهداشتی هستند استفاده کنید.

·   از خوردن سالاد و سبزیجات خام و نپخته خوداری کنید و اگر در کنار غذا سبزیجات پخته شده مثل سیب زمینی ، کدو و هویج و ... بود به منظور پیشگیری از یبوست حتما مصرف کنید. ( دقت نمایید که در برخورد با خادمان حضرت عبدالله طوری رفتار نکنید که باعث ناراحتی و آزردگی خاطر آنها شود، در واقع ضمن نخوردن سبزیجات خام ، حرمت خادمین حضرت را حفظ نمایید.)

·   از مصرف کنسروهای بادکرده، زنگزده، سوراخ شده و کنسروهایی که مواد داخل آن بوی نامطبوع دارندخودداری کنید.

·   غذاهای پخته شده نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری شود و بیشتر از یکبار نباید گرم شود. از نگهداری غذای پخته شده برای وعده های بعدی پرهیز شودو غذای مانده به هیچ وجه خورده نشود حتی پس از گرم شدن.

·        سعی کنید به جای مصرف تخم مرغ نیمرو ، تخم مرغ آبپز و سفت شده مصرف کنید که هم هضم بهتری دارد و هم امکان آلودگی آن کمتر است.


·         میوه ها را قبل از مصرف با دقت با آب سالم شستشو دهید و حتما پوست آنها را جدا کنید.

·        به دلیل گرمی هوا و جلوگیری از مسمومیت و گرما زدگی از دوغ های پاستوریزه بسته بندی شده استفاده کنید. با خود کمی نعناع و پونه همراه داشته باشید ( نعناع و پونه خاصیت ضد عفونی کننده دستگاه گوارش را دارند)و با دوغ مخلوط کرده و میل نمایید .

·   از ماست (کمچرب و پاستوریزه)، لیموترش و یا آبلیمو همراه با غذایی که میل میکنید به منظور جلوگیری از مسمومیت استفاده کنید. .

·   براي جلوگيري از کمآبی و يبوست مقادير مناسبي آب (ترجیحاً آببسته بندی) همراه داشته باشید. بطریهای آب سالم بسته بندی  شده ، آبمیوهها و نوشیدنیهای پاستوریزه میتواند بدون خطر باشد. به هیچ عنوان به جای آب، از آب میوه های باز در طول مسیر استفاده نکنید.

·   به دلیل گرمی هوا  بهتر است روزانه تا 6 لیوان آب را بنوشید چرا که به دلیل پیادهروی و تعریق،  املاح بدن کاسته میشود.  از مصرف  آب هایی که در مسیر توزیع می شود به دلیل احتمال بالای آلودگی اجتناب کنید.

·   از آب چشمه، نهر، رودخانه براي آشامیدن استفاده نکنید. آب باقیمانده در بطریها را در پشت شیشه و زیر تابش نور خورشید قرار ندهید

·   برای مسواک زدن باید از آب سالم مانند آب بسته بندی شده و یا آب جوشیده استفاده کنید.

·   از مصرف یخهایی که در شرایط غیربهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد میشوند خودداری کنید.

·    مصرف چای را نیز فراموش نکنیدواز نوشیدن چای و مایعات داغ در لیوانهای یکبارمصرف شفاف خودداری کنید و سعی کنید یک لیوان شخصی با خود همراه داشته باشید.

·   برای پیشگیری از یبوست ، از نان هایی که حاوی سبوس بیشتری دارند به جای نان لواش استفاده کنید

·        مواد غذایی ملین مثل انجیر ،آلو و .. برای جلوگیری از یبوست به همراه خود داشته باشید

·   درطول راه ، به عنوان تنقلات ، مقداری اجیل مثل نخودچی ، کشمش ، خرما ، توت خشک ،انجیر خشک ، انواعی از مغز هایی که بسته بندی بهداشتی دارند  و لیمو ترش  به همراه داشته باشید.

·   به دلیل گرمی هوا از مصرف غذا های حاوی نمک زیاد خودادری کنید چرا که مصرف نمک زیاد باعث افزایش تشنگی و از دست دهی آب بدن می شود و می تواند شما را مستعد گرما زدگی کند.

·   تا حد امکان از مصرف غذاهای پرچرب و شور خودداری کرده تا دچار بیماریهای گوارشی نشوید.


·   برای پیشگیری از گرما زدگی از شربت های خاکشیر و تخم شربتی که توسط  موکب هایی که موازین بهداشتی را رعایت می کنند تهیه و میل کنید.

·   شستوشوی قاشق و چنگال و سایر ظروف مواد غذایی باید به خوبی انجام داده شود و در صورت امکان افراد حتماً از قاشقهای یکبار مصرف استفاده کنند.

·   از  غذاهایی که زود فاسد میشود مثل  سالاد الویه، کباب،غذاهای حاوی کشک مثل کشک بادمجان ، ماهی و یا سس مایونز با خود به همراه نداشته باشید .

·   توجه داشته باشید مصرف غذا‌های گرم از سلامت بیشتری نسبت به غذا‌های سرد برخوردار است چرا که حرارت غذا منجر به از بین رفتن میکروب‌های موجود در مواد غذایی شده و احتمال مسمومیت آن را کاهش می‌دهد.

·   بهتر است هنگام سفر شیر مصرف نکنید چرا که علاوه بر فاسد شدن سریع آن سبب نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود لذا بهتر است  به جای آن برای تامین نیاز های بدن به کلسیم از دوغ، ماست و پنیر استفاده کنید.

·        نمک های فله ای و نمک دریا مصرف نکنید و از نمک بسته بندی شده استفاده کنید.

·        اگر مبتلا به دیابت هستید در مصرف مواد قندی و شیرینی در طول مسیر خودداری کنید.

·        اگر مبتلا به فشارخون بالا هستید از خوردن غذاهای شور و پرنمک خودراری کنید.


تهیه کننده:سپیده دولتی- کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت

 

 


١٥:٢٩ - يکشنبه ١٤ مهر ١٣٩٨    /    شماره : ١٥٢٨٨٣    /    تعداد نمایش : ١٨٠١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: