چاپ        ارسال به دوست

ایران رتبه 98 را از بین 100 کشور دنیا درمصرف لبنیات از آن خود کرده است!!

لبنیات که یکی از گروه های مهم هرم غذایی را به خود اختصاص داده است که این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، دوغ، بستنی و کشک است که از نظر ارزش غذایی یکسان هستند و می توانند جایگزین یکدیگر شوند. به عنوان مثال اگر به جای یک لیوان شیر یک لیوان ماست یا 60 گرم پنیر مصرف کنید همان ارزش غذایی را از نظر کلسیم، پروتئین و سایر مواد مغذی دارا می باشد.

یک واحد از این گروه برابر است با :

·        یک لیوان شیر یا ماست کم چرب(کمتر از2.5 درصد)، یا

·        45 تا 60 گرم پنیر معمولی معادل یک و نیم قوطی کبریت، یا

·        یک چهارم لیوان کشک، یا

·        2 لیوان دوغ، یا

·        یک و نیم لیوان بستنی پاستوریزه

آمار مصرف : طبق گزارش سازمان WHO  کشور فنلاند با سرانه مصرف 361 کیلوگرم رتبه اول ، سوئد با سرانه مصرف 355 کیلو گرم رتبه دوم را در دنیا از لحاظ مصرف بالای لبنیات به خود اختصاص داده اند ولی ایران در این رتبه بندی از بین 100 کشور دنیا رتبه  98 سرانه مصرف لبنیات  66 کیلو گرم است .طبق آمار دریافت  بیش از دو سوم کلسیم مصرفی در کشورهای غربی از طریق محصولات لبنی تامین می شود.

انواع فراورده‌های لبنی:

شیر ، ماست ، پنیر ، سرشیر ، کره ، خامه ، کشک ، دوغ ، کفیر و بستنی و قره‌قروت

فواید مصرف لبنیات :

 لبنیات  جزو غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی محسوب می شوند، زیرا منابع خوبی از کلسیم و ویتامین D و همچنین پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری مانند  فسفر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین A، B12 و B2را فراهم می کنند.کلسیم در شیر، ماست و پنیر و کشک  قابل توجه است اما بیشتر مردم روزانه به اندازه کافی کلسیم  دریافت نمی کنند. مصرف سه واحد در روز  لبنیات  در روز می تواند در ایجاد  توده استخوانی کمک کند و منجر به بهبود سلامت استخوان در سراسر دوره عمر شود. برای جذب کلسیم ویتامین D لازم است. ویتامین D  به مقدار کم در ماهی به خصوص ماهی های چرب مثل سالمون، ساردین، ماهی تن و ..... وجود دارد. در محصولات غذایی غنی شده با ویتامین D مثل شیر غنی شده با ویتامین D یا روغن غنی شده با ویتامین D  می تواند بخشی از ویتامین D مورد نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کند.

تحقیقات مختلفی از تاثیر مثبت مصرف محصولات لبنی در پیشگیری از سرطان کولورکتال و تخمدان، حفظ فشار خون طبیعی و انقباض عضلانی گزارش شده است. برای رعایت الزامات روزانه کلسیم، اکثر مردم هر روز باید دو تا سه فنجان شیر یا غذاهای لبنی مصرف کنند.  .

کلسیم در شیر به راحتی جذب می شود و به همین دلیل است که شیر و فرآورده های لبنی منابع  قابل اعتماد و اقتصادی کلسیم هستند.رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب  همانند بعضی از داروها در کاهش فشار خون در افراد دارای فشار خون بالا بسیار مفید است و تحقیقات نشان داده است که  همین الگوی غذایی  خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2  را کاهش می دهد.

مصرف غذاهای حاوی لبنیات یا مکمل کلسیم ؟

افزایش آگاهی در مورد تأثیر تغذیه بر سلامتی و در دسترس بودن مکمل های غذایی در داروخانه ها  آنها را به انتخاب های محبوبی برای مردم تبدیل  می کند و به طوری که  43٪ آمریکایی ها از مکمل های کلسیم استفاده می کنند جذب کلسیم از مکمل های موجود مانند کربنات کلسیم و سیترات کلسیم حدود 30 تا 40 درصد است و با مصرف همزمان غذا و با مصرف دوزهای تقسیم شده با وعده های حاوی پروتئین در طول روز  بیشتر جذب بدن می شود. با این حال، مکمل های کلسیم می توانند با چندین دارو تعامل داشته باشند جذب کلسیم از کربنات کلسیم توسط مهار کننده های پمپ پروتئین ( امپرازول ) کاهش می یابد، علاوه بر این مکمل های کلسیم حاوی مواد مغذی اضافی شامل پروتئین، پتاسیم و منیزیم که توسط غذا های لبنی تامین می شود نیستند.

 

تهیه و تنظیم : سپیده دولتی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت 


٠٠:٣٧ - يکشنبه ٢ دی ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٨٧٠٧    /    تعداد نمایش : ١٣١٣


نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1397/10/15 13:36
0
0
لطفا از دو کشور دیگر که پشت سر ما قرار دارند تشکر فرمائید حالا باورتون شد که ما واقعا فقیریم بابا ما باید به کی بگیم که پول نداریم سه کیلو ماست بخریم 15000تومان با 6 سر عائله و ماهی یک 300000تومان حقوق
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: