چاپ        ارسال به دوست

غذاهایی که می توانند در باروری شما تاثیر گذار باشند

به گفته انجمن  پزشکی باروری آمریکا ، ناباروری حدود 10 درصد از جمعیت را تشکیل می دهد. در حالی که زوج ها نمی توانند همه علل ناباروری را کنترل کنند، ولی  می توانند عادت های غذایی خود را کنترل کنند و تغذیه و وزن سالم هر دو طرف می توانند تأثیر قابل توجهی بر توانایی  باروری داشته باشد.

زنان و باروری

برای آماده شدن برای بارداری و افزایش باروری، وزن سالم خود را حفظ کنید و مواد غذایی سالم را انتخاب کنید تا یک خانه امن و حمایتی برای مهمانی 9 ماهه کودک شما ایجاد شود.



مردان و باروری

به گفته انجمن جامعه پزشکی باروری، مردان همچنین باید سعی در حفظ وزن سالم و پیروی از الگوی غذای متعادل داشته باشند؛ چرا که چاقی مردانه ممکن است باعث کاهش تستوسترون و سایر هورمون ها شود. علاوه بر این باید توجه داشت  تعداد اسپرم کم و کاهش  تحرک اسپرم  در افراد دارای اضافه وزن و چاق رایج هستند. زمانی که یک رژیم غذایی سالم داشته باشید ،  به طوری که  میزان میوه و سبزیجات  که حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها  هستند  زیاد باشد  ممکن است به ایجاد اسپرم قوی کمک کند.

وزن مناسب  خود را پیدا کنید

با به دست آوردن و حفظ وزن ایده آل ، احتمال حاملگی خود را افزایش دهید. انجمن ملی  ناباروری گزارش می دهد که 30 درصد از موارد ناباروری به علت  وزن زیاد  است که می تواند سطح هورمون را تغییر دهد و تخمک گذاری را مختل کند. برای زنان دارای اضافه وزن، فقط 5 درصد کاهش وزن می تواند باروری را بهبود بخشد. از سوی دیگر، طبق گفته انجمن  پزشکی باروری، زنان دارای وزن کم، با شاخص توده بدنی زیر 18.5 (18.5 تا 24.9 به عنوان طبیعی بودن در نظر گرفته می شوند)، ممکن است  دچار سیکل های قاعدگی نامنظم و یا توقف تخمک گذاری شوند.کسانی که به طور مرتب  تمرینات با شدت زیاد انجام می دهند  مانند ژیمناستیک یا رقص، اختلال خوردن یا رژیم غذایی محدود  اغلب در معرض خطر بیشتری  برای ناباروری هستند.

از  رژیم های غذایی که نمی تواند مواد مغذی مورد نیاز برای بارداری را فراهم کنند خودداری شود  و یک برنامه غذایی سالم را برای خود با مشاوره با یک متخصص تغذیه داشته باشید.

غذاهای  غنی از اهن را انتخاب کنید

بر طبق نتایج مطالعه سلامت پرستاران II که 18،500 پرستار زن که در حال تلاش برای باردار شدن بودند وقتی از رژیم غذایی غنی از آهن که از سبزیجات و مکمل ها  استفاده کردند ، خطر ابتلا به ناباروری  و تخمک گذاری را کاهش پیدا می کند. ناباروری تخمک تنها یک دلیل ناباروری است و 25 درصد زوجهای نابارور را تحت تاثیر قرار می دهد.

غذاهای گیاهی  حاوی آهن عبارتند از انواع لوبیا، تخم مرغ، عدس، اسفناج، غلات غنی شده .برای افزایش جذب آهن، ویتامین C  میوه هایی همچون  مرکبات ، فلفل و سبزیجات را به وعده های غذایی خود اضافه کنید.



رژیم باروری

نتایج مطالعه "رژیم غذایی باروری"  توسط محققان هاروارد در سال 2007،  نشان داد که  زنان مبتلا به  ناباروری مرتبط با تخمک گذاری که پیرو این برنامه غذایی بودند ناباروری مرتبط  تخمک گذاری را  66 درصد و ابتلا به نازایی را   27 درصد  کاهش می دهد .

زنان  "رژیم باروری" انتخاب کردند: 

کاهش مصرف مواد غذایی با چربی و اسید چرب ترانس پایین

مصرف کم پروتئین حیوانی و مصرف بیشترپروتئین گیاهی

غذاهای غنی از کربوهیدرات پیچیده  با فیبر بالا

 مصرف بیشتر منایع گیاهی حاوی آهن و محدود کردن گوشت  قرمز

مصرف مولتی ویتامین ها

لبنیات با چربی بالا جایگزین  لبنیات کم چرب شود.

به طور کلی، خوردن سبزیجات بیشتر، خوردن چربی های غیر اشباع  به جای چربی های اشباع شده و ترانس، مصرف حداقل نیمی از غلات روزانه به صورت غلات کامل و مصرف غذاهای غنی از کلسیم - از جمله لبنیات - به نیازهای غذایی و رژیم غذایی شما کمک می کند.

ترجمه و تنظیم: سپیده دولتی - کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه

منبع:

https://www.eatright.org/health/pregnancy/fertility-and-reproduction/fertility-foods

 

 


١٤:٠١ - سه شنبه ٩ بهمن ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٩٤٤٩    /    تعداد نمایش : ٥٧٨


نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1397/11/15 7:58
0
0
بسیار عالی بود متشکرم
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: