چاپ        ارسال به دوست

آيا مصرف روغن براي سلامتي مضر است؟

   چربی ها و روغن های خوراکی نقش مهمی در تغذیه انسان دارند. مقدار کافی چربی در رژیم غذایی برای حفظ سلامتی ضروری است.  هر فردي روزانه بايد 25 تا 30%  انر‍ژي مورد نياز روزانه خود را از چربي ها و روغن دريافت كند. البته در افرادي كه مبتلا به بيماري هاي قلبي وعروقي هستند و يا چربي خون بالا دارند ، اين ميزان بايد كمتر باشد . چربي ها و روغن علاوه بر تامين انرژي  ، منبع تامين اسيد هاي چرب ضروري و ويتامين هاي محلول در چربي مانند ويتامين آ ، د ، اي وكا  هم هستند.

باید توجه داشت مصرف زیاد چربی ها در برنامه غذایی روزانه علاوه بر اینکه خطر بروز بیماریهای قلبی-عروقی را افزایش می دهند، چربی زیاد موجود در رژیم غذایی باعث بروز اضافه وزن و چاقی و بیماری دیابت می شود. مصرف زیاد موادغذایی پرچرب بخصوص چربی های حیوانی خطر ابتلا به برخي از انواع  سرطان ها  ازجمله سرطان سینه ، روده بزرگ و پروستات را نیز افزایش می دهد.


از چه نوع روغني براي پخت وپز بايد استفاده كنيم تا سلامت خانواده تامين شود؟

بهترين نوع روغن مصرفي روغن هاي مايع  هستند.  روغن هاي مايع فاقد اسيد هاي چرب اشباع شده و اسيد چرب ترانس هستند.

اسيد هاي چرب ترانس و اشباع شده چه خطراتي دارند ؟

اغلب روغن های نباتی به شکل طبیعی  مایع هستند ،برای افزایش ماندگاری و شکل پذیری بیشتر در فرآیندی آنها را هیدروژنه و به اصطلاح جامد می کنند. در این فرآیند تبدیل روغن مایع به جامد اسيد چرب  ترانس تشکیل می شود. اسیدهای چرب ترانس جذب اسید های چرب ضروری را در بدن مختل می کنند. اسیدهای چرب ترانس در مارگارین ،روغن های نباتی جامد،کره و شیرینی ها و غذاهای سرخ کرده و آماده وجود دارند. و این نوع اسید چرب باعث افزایش کلسترول بد یعنی    LDL   و کاهش کلسترول خوب یعنی HDLمی گردد كه در نهايت بيماري هاي قلبي و عروقي را بدنبال دارد.

اسید های چرب اشباع شده نيز می توانند موجب افزایش کلسترول  بدن بشوند. هم چنین ، با رسوب در رگهای قلب تنگی ،انسداد عروق و بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی را بدنبال دارند

نحوه صحیح  مصرف روغن ها چگونه است؟

روغن جامد به دلیل دارا بودن اسید چرب ترانس و  اسید چرب اشباع به هیچ عنوان نباید  مصرف شود.

برای طبخ غذا باید از روغن مایع و برای سرخ کردن حتما از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده نمود.

استفاده از حرارت بالا موجب تولید ترکیبات سمی و سرطان زا در روغن می شود ،بنا براین از روغن مایع مخصوص سرخ کردن برای غذاهای سرخ کردنی استفاده نمایید البته این روغن ها نسبت به روغن مایع معمولی پایداری حرارتی بیشتری دارد ولی در هر حال نباید با حرارت شدید مواد غذایی را سرخ کرد .

از روغن مایع مخصوص سرخ کردن 2 تا 3 بار با فاصله زمانی کوتاه مثلا در طول یک روز می توان استفاده کرد،سپس باید آنرا دور ریخت.

هرگز روغن حرارت دیده و استفاده شده را برای مصارف بعدی نگهداری ننمایید.

روغن مایع نسبت به نور و حرارت حساس است و باید در ظروف در بسته و به دور از نور و حرارت نگهداری شود . ظروف شفاف ،ظروف مناسبی برای نگهداری روغن ها نیستند.

از حرارت دادن حلب یا قوطی روغن جامد بعلت ایجاد ترکیبات سمی خودداری شود.

مناسب ترین روغن برای پخت و پز روغن مایع است ولی در صورت نیاز به روغن جامد ،توصیه می شود از روغن های نباتی نیمه جامد که حاوی مقادیر کمتر اسید های چرب اشباع و ترانس هستند استفاده شود.

روغن مایع معمولی،روغن زیتون، کره و مارگارین نسبت  به حرارت مقاومت کمی دارند ، بنا براین  برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب نیستند.


روغن ها را چگونه بايد نگهداري كرد كه سالم بمانند:

ظروف روغن باید محکم و بدون عیب باشند تا روغن را تا پایان مصرف خوب نگهداری کنند

ظروف روغن بهتر است فلزی یا پلی اتیلنی کدر  باشند چرا که روغن نسبت به نور بسیار حساس است.

با توجه به نقش هوا ،حرارت و نور در تند شدن روغن، روغن ها باید در محل خشک و خنک و دور از نور و هوا نگهداری شوند.

درب روغن را پس از هر بار مصرف باید بست و در جای خنک و دور از نور نگهداری نمود.

برای جلوگیری از فساد روغن از ظروف کوچکتر استفاده کنید تا پس از باز کردن روغن زودتر مصرف شود و کمتر در معرض هوا و نور قرار گیرد.

مشخصات برچسب روغن ها :

بر روی ظروف بسته بندی روغن ها باید نام تجاری کالا ،نوع فرآورده، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، نام شرکت سازنده و آدرس آن ، شرایط نگهداری و مصرف ، تاریخ تولید و انقضا درج شده باشد.

بهتر است که نوع و میزان اسیدهای چرب  موجود در روغن بر روی برچسب ها نوشته  شود.

روغن نباتی به طور طبیعی کلسترول ندارد،بنابراین ذکر جمله بدون کلسترول در بسته بندی این روغن ها  لزومی ندارد و فقط جنبه تبلیغاتی دارد. 

اسيد چرب ترانس در روغن هاي خوراكي تا چه ميزان بايد باشد؟

براساس توصيه هاي متخصصين ، روغن هاي خوراكي نبايد حاوي اسيد چرب ترانس باشند ويا اينكه حداكثر مجاز اسيد چرب ترانس در روغن هاي خوراكي  كمتر از 2% تعيين شده است. روغن هاي مايع كه در كشور توليد مي شوند فاقد ترانس هستند. براساس استاندارد هاي تعيين شده در كشورما ، حداكثر ميزان مجاز اسيد چرب ترانس كمتر از 2% است. بنابر اين  بايد از روغن هاي مايع استفاده شود.

فرزانه صادقی قطب آبادی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت

 


٠٨:٣٥ - دوشنبه ٢٦ فروردين ١٣٩٨    /    شماره : ١٥٠٦٣٥    /    تعداد نمایش : ٣٩٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: