چاپ        ارسال به دوست

بهترین غذاهای مفید برای حفظ سلامت چشم

آیا چشمان شما تمامی مواد مغذی مورد نیاز جهت پیشگیری از کاتاراکت ( آب مروارید)، دژنراسیون ماکولار و سایر بیماریهای چشمی را در اختیار دارند؟ این مطلب اطلاعاتی درباره غذاهای مفید برای سلامت چشم می دهد.

کلم پیچ

برگ های سبز این کلم منبع غنی از لوتئین و زگزانتین است که مرتبط با ویتامین A و بتاکاروتن هستند . تحقیقات نشان داده است که این ترکیبات  بافت چشم را از خطرات نور آفتاب  محافظت می کند و ریسک کاتاراکت ( آب مروارید) و دژنراسیون ماکولاررا کاهش میدهد. منابع خوب دیگر این مواد مغذی شامل سبزیجات برگ سبزه تیره مثل کلم ، اسفناج، کلم بروکلی نخود، کیوی،انگور قرمز،پرتقال،ذرت،انبه و خربزه است. بدن ما برای جذب لوتئین و زگزانتین نیاز به چربی دارد.بنابراین خوردن این منابع را حتما با کمی چربی همراه باشد. کلم یک ماده غذایی تک منظوره نیست . این سبزی حاوی ویتامین c  و بتاکاروتن نیز می باشد که از دیگر مواد مغذی مفید برای چشم هستند.

سیب زمینی

 یک منبع خوب بتا کاروتن است که ممکن است پیشرفت دژنراسیون ماکولار را کند نماید. بدن شما بتا کاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند و این ویتامین  از خشکی چشم ها و کوری شبانه جلوگیری می کند. بتا کاروتن و ویتامین A  به کاهش خطر عفونت چشم نیز کمک می کنند.  اگر سیب زمینی  دوست ندارید سعی کنید از دیگر مواد غذایی مانند هویج و کدو، یا به رنگ  سبز تیره شامل اسفناج بتاکاروتن خود را بدست آورید. جگر، شیر و تخم مرغ دیگر منابع عالی ویتامین A هستند و همانند لوتئین و زگزانتین ، بتا کاروتن و ویتامین A در هنگام غذا خوردن با یک چربی سالم مانند روغن زیتون جذب می شوند.

توت فرنگی

توت فرنگی تازه یک ماده غذایی مفید  برای چشمان شماست .این میوه  حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان می باشد  که می تواند خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد. همچنین مطمئن شوید که دربشقاب خود از سایر غذاهای غنی از ویتامین C شامل فلفل، بروکلی، مرکبات (مانند نارنگی و گریپ فروت) در طول روز استفاده کرده اید.

سالمون

اگر چشم شما دچار خشکی است به میزان کافی امگا 3 مصرف کنید تا این مشکل شما برطرف شود. همه روزه مقدار کافی چربی مفید را می توانید  از راه مصرف سالمون یا سایر انواع ماهی ها ، گردو( حاوی ویتامین E که آن نیز برای چشم مفید است) و تخم کتان دریافت نمایید. سالمون همچنین منبع خوبی از ویتامین D است که به محافظت در برابر دژنراسیون ماکولار کمک می کند. ویتامین D  را می توان با مصرف ساردین، شیر و آب پرتقال غنی شده با ویتامین D نیز به دست آورید.

چای سبز

یک فنجان چای سبز بیش از یک نوشیدنی آرامش بخش و خوشمزه است. آنتی اکسیدان آن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولار کمک کنند. چای سبز حاوی مواد سلامت بخشی است که به نام کاتچین شناخته می شود که دارای خواص ضد التهابی و انتی اکسیدانی است. سایر غذاهایی که حاوی کاتچین هستند عبارتند از شراب قرمز، شکلات، انواع توت ها و سیب. چای سیاه هم دارای کاتچین است ولی مقدار آن کمتر از چای سبز است.

منبع: https://www.eatright.org/health/wellness/preventing-illness

ترجمه و تنظیم: سپیده دولتی- دکتر فرید نوبخت کارشناسان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت

 


١١:٢٥ - شنبه ٧ ارديبهشت ١٣٩٨    /    شماره : ١٥٠٨٠٣    /    تعداد نمایش : ٢٥٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: