چاپ        ارسال به دوست

الگوی غذایی در ماه مبارک رمضان چگونه باید باشد؟(1)

  • مطالعات متعدد نقش موثر روزه داري را در بهبود بيماري هاي مختلف نشان داده اند. در اغلــب بيماريهائي كه عادات غلط غذايي، چاقي و افزايش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داري مفيد است.
  • مطالعات نشان داده است روزه گرفتن براي مبتلايان به چربي خون بالا بسيار مفيد است و ميزان چربيهاي نامطلوب موجود در خون را تنظيم مي كند و موجب افزايش ميزان چربي هاي مفيد خون مي شود.

توصیه های سحری

  • خیلی ها فکر می کنند هنگام سحر باید غذاهای پرچربی وپرکالری بخورند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند .بد نیست بدانید مصرف موادغذایی پرچربی بخصوص در هواي گرم موجب تشنگی شدید و كم آبي بدن می شود .
  • توصیه می شود در وعده سحری از مواد غذایی پرفیبرمثل میوه ها وسبزی ها استفاده کنید که منبع سرشاری از فیبر هستند. مواد غذایی پرفبیر آب زیادی درخود جذب می کنند و بدن می تواند آن را به آهستگی جذب کند واحساس تشنگی دیرتر عارض می شود.
  • مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصا بین غذا توصیه نمی شود چون موجب رقیق شدن شیره معده وآنزیمهای گوارشی شده وروند هضم غذا مختل می شود.
  • از نوشيدن بيش از اندازه چای در وعده سحري اجتناب نمائيد چون چاي باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمك هاي معدني كه بدن شما در طول روز به آن احتياج دارد مي شود. 

  • برخلاف تصور برخي افراد، روزه بدون سحري نه تنها موجب كاهش وزن نمي شود بلكه بدليل افت شديد قند خون در طي روز موجب مي شود تا شخص روزه دار در زمان افطار تمايل بيشتري براي خوردن غذاهاي شيرين وچرب پيدا كند وهمين موضوع در نهايت منجر به اضافه وزن وچاقي مي شود.
  • مصرف مواد غذايي شيرين در وعده سحري توصيه نمي شود. مصرف مواد غذايي شيرين با تحريك انسولين موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتيجه كاهش قند خون مي شوند. به اين ترتيب مصرف مـــواد غـــذايي شيرين و حاوي قندهاي ساده در وعده سحري موجب مي شود شخص زودتر گرسنه شود. از آنجا كه ميوه ها نيز حاوي قندهاي ساده هستند توصيه مي شود در وعده سحري كمتر مصرف شوند. انواع ميوه را كه حاوي ویتامین ها واملاح معدنی است و بسيار مفيد براي سلامت بدن می باشد بهتر است در وعده افطار و يا در فاصله افطار تا سحر مصرف كرد.
  • برای کاهش تشنگی می توانید از لیمو ترش و سبزی خوردن و سالاد در وعده سحری  استفاده نمایید.

  • در هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک مانند کوکوسیب زمینی، کوکوسبزی، کتلت، انواع کباب و همچنین از مصرف زولبیا، حلواهای شیرین و چرب، غذاهایی که با ادویه جات زیاد تهیه می شوند، سس مایونز، خامه، سوسیس، کالباس و دیگر غذاهای آماده  به دلیل ایجاد تشنگی خود داری کنید.
  • از خوردن چای زیاد و پررنگ و قهوه در هنگام سحر خودداری نمایید، زیرا باعث دفع ادرار زیاد و موجب تشنگی در طول روز می شوند.
  • مهم‌ ترین زمان برای نوشیدن آب کافی یک ساعت بعد از افطار تا نیم ‌ساعت قبل از سحری است. مصرف میوه  مثل هندوانه، خربزه ،طالبی و آبمیوه تازه  یا شربت های کم شیرین  حاوی خاک شیر و تخم شربتی در فاصله افطار تا سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می‌کند.همچنین برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان می‌توان از مقداری سوپ یا آش ساده  هنگام افطار استفاده کرد.
  • از غلات و حبوبـات به میزان دلخـواه در ترکیبـات غذایـی سحری برای جلوگیری از افت  قند خون در طول روزه داری و یبوست استفاده نمایید.
  • در وعده سحري مقدار مناسبي سبزي هاي مختلف مصــرف شود. سبزي ها با دارا بودن مواد مغذي مختلف و آب، علاوه بر تامين ويتامين ها و املاح مورد نياز بدن، از تشنگي فرد در طول روز جلوگيري مي كنند.

تهیه و تنظیم: سپیده دولتی- کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت


٠٨:٢٦ - چهارشنبه ١١ ارديبهشت ١٣٩٨    /    شماره : ١٥٠٨٦٩    /    تعداد نمایش : ٤٩٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: