چاپ        ارسال به دوست

هرآنچه که باید از بیماری پرفشاری خون بدانید

فشار خون در واقع همان نيروي خون است كه بر رگ­ها وارد مي­شود. قلب خون را به درون رگ­ها پمپ مي­كند و به اين ترتيب خون در تمام بدن حمل مي­شود. امروزه فشار خون بالا يكي از مشكلات بهداشتي در جهان محسوب مي شود. پرفشاری خون سبب افزایش خطر حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیه می شود. فشار خون بالای کنترل نشده می تواند منجر به نابینایی، نامنظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی شود. خطر این عوارض در صورت وجود عوامل خطر بیماری های غیرواگیر مانند دیابت افزایش می یابد. فشار خون بالا قابل پیشگیری و درمان است. با پیشگیری و کنترل فشار خون بالا مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری های قلبی و عروقی کاهش می یابد.

خطر پیشرفت فشار خون بالا با رعایت چه نكاتي کاهش می یابد؟

کاهش مصرف نمک                                              رعایت رژیم غذایی متعادل

پرهیز از مصرف الکل                                             فعالیت بدنی منظم

ثابت نگه داشتن وزن ایده آل                                   پرهیز از استعمال دخانیات

تغذيه چگونه بر فشار خون تأثير مي­گذارد؟

·         بعضي از غذاها ( مثل غذاهاي حاوي نمك يا سديم زياد) مي­توانند فشار خون را بالا ببرند.

·         افزايش وزن بدن باعث بالا رفتن فشار خون مي­شود.

·         كاهش وزن بدن مي­تواند باعث كاهش فشار خون شود.

·         كاهش ميزان مصرف چربي مي تواند از كاهش فشارخون بالا پیشگیری کند.

 


نمك چگونه باعث افزايش فشار خون مي­شود؟

وقتي كه مقدار زيادي از غذاهاي شور و پرنمك خورده باشيد، مقدار زيادي سديم از طريق آن نمك وارد بدن مي­شود. به دنبال آن بدن مقدار زيادي آب جذب مي­كند تا بتواند سديم اضافي را از خود خارج سازد. اين مسأله باعث افزايش فشار خون در بعضي از افراد خواهد شد. بنابراين آب اضافه شده به بدن باعث افزايش فشار بر قلب و رگ­هاي خوني مي­شود.

طبق توصيه ­هاي استاندارد بهتر است كه ميزان سديم دريافتي در روز بيشتر از 2300 ميلي­گرم يا کمتر از 5 گرم ( يك قاشق مربا ­خوري) نمك نباشد كه متأسفانه اغلب افراد بيشتر از اين مقدار در روز سديم دريافت مي­كنند. توصيه شده است كه بيماران قلبي، افرادي كه فشار خون بالا دارند و همچنين افراد بالاي 50 سال روزانه كمتر از 1500 ميلي­گرم سديم كه معادل 3 گرم نمك است، مصرف كنند.

 در چه غذاهايي مقدار نمك زياد است؟

·         غذاهاي فرايند شده و آماده از قبيل همبرگر، سوسيس و كالباس، ماهي دودي و غذاهاي كنسروي و پیتزا

·         انواع پودر سوپ­ آماده

·         انواع سس­ها از قبيل كچاپ، سس سويا و سس سالاد

·         سيب­زميني سرخ كرده، چيپس سيب­زميني

·         ميان­ وعده­ هايي نظير چوب شور، ذرت بوداده، بادام­زميني و فراورده های غلات حجیم شده

·         انواع ترشي­هاي آماده و شورجات (مثل خيارشور و كلم شور)

·         پنیر های پر نمک

براي كنترل فشار خون چه نكاتي را رعايت كنم؟

  • از غذاهاي متنوع استفاده كنيد. به عبارت ديگر روزانه از مواد غذايي موجود در 5 گروه اصلي غذايي (نان و غلات، ميوه­ها، سبزيجات،‌ شير و لبنيات، پروتئين­ها) به مقدار توصيه شده مصرف كنيد.
  • از غذاهاي سرشار از فيبر نظير ( نان سنگک و جو)  ماكاروني سبوس دار ،ميوه­ها و سبزيجات تازه استفاده كنيد.
  •  نان­هايي را مصرف كنيد كه در تهيه آن­ها جوش شيرين به كار نرفته است.
  •  مصرف غذاهاي كنسروي و غذاهاي آماده را كه در خارج از منزل تهيه مي­شوند را محدود كنيد.
  •  روزانه از سبزيجات و ميوه­ها به مقدار بيشتري استفاده كنيد (حداقل 5 وعده در روز )
  • براي بهبود طعم غذا به جاي نمك از انواع سبزي­جات معطر و تازه، سير، آب­ليمو و آب نارنج استفاده كنيد.
  •  غذاهایی با حداقل چربی ترانس و اشباع را انتخاب کنید. از غذاهای سرخ شده، گوشت های پرچرب، کیک ها، کلوچه ها و شیرینی خامه ای که چربی بالا دارند دوری کنید.
  • روغن های گیاهی (کانولا، روغن زیتون و ...) را بجای روغن های حیوانی انتخاب نمایید.

 

چگونه مي­توانم مقدارنمك دريافتي را كاهش دهم؟

·         در هنگام غذا خوردن از نمكدان استفاده نكنيد.

·         برچسب­هاي تغذيه­ ای را مطالعه كرده و غذاهايي را انتخاب كنيد كه مقدار سديم كمتري دارند.

·         مواد غذايي را انتخاب كنيد كه بدون سديم هستند يا مقدار سديم موجود در آن­ها خيلي كم است.

·         ادويه­ جاتي را استفاده كنيد كه در تهيه­ آن­ها از نمك استفاده نشده است.

·         پنیر های سنتی و زیتون های شور را 24 ساعت قبل از مصرف در آب خیسانده و در این دوره زمانی، دو بار آب آن را عوض کنید تا نمک آن کاهش یابد.

منبع:دفتر بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

 


٠٨:٢٢ - دوشنبه ٢٣ ارديبهشت ١٣٩٨    /    شماره : ١٥١٠١٠    /    تعداد نمایش : ١٦٧٨


نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1398/04/06 11:8
1
1
با سلام بسیار مفید و ارزشمند .جامع ومفید . اینجانب این متن را جهت تهیه پمفلت و مطالعه کلیه بیماران فشارخونی طرح پزشک خانواده در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی همزمان با طرح ملی فشار خون ارسال کردم. سپاسگزارم
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: