چاپ        ارسال به دوست

از فواید مصرف ماهی، هدیه دریا خود را محروم نکنید

گوشت ماهی دارای پروتئین مرغوب با قابلیت هضم آسان و ضریب هضمی 96%  است. به علت وجود چربی امگا-3 موجود در گوشت ماهی مصرف آن باعث کاهش میزان چربی و کلسترول خون می شود. تحقیقات نشان داده است که همزمان با کاهش یک درصدی کلسترول خون، میزان احتمال بروز بیماری های قلبی دو درصد کاهش می یابد.   گوشت ماهی حاوی 75% آب، 19% پروتئین، 5% چربی و 1% مواد معدنی می باشد. میزان چربی در انواع ماهیان از 1% تا 10% متغیر است که در نسوج به خصوص در کبد ماهی ذخیره می شود.

بر اساس نتایج مطالعات انجام شده، مصرف ماهی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (نظیر: نصب شرائین، فشارخون بالا، ایست قلبی و حملات قلبی)، سردردهای میگــرنــی، اختــلالات کلیوی، سرطان های پستان و پروستات، آرتریت روماتیسمی، بیماری های پوستی، اختلال حافظه، بیماری های تنفسی از قبیل آسم و آمفیزم بسیار موثر است.

در افـــراد میــانســالی که روزانه 30 الی 50 گرم ماهی مصرف می کنند خطر ابتلا به ناراحتی های قلبی به میزان 50% و در افرادی که هفته ای حداقل 2 وعده ماهی در جیره غذایی خود مصرف کنند 50 الی 70 درصد کاهش می یابد. روغن ماهی در کاهش تری گلیسیرید و کلسترول مضر خون (LDL) موثر بوده و به دلیل وفور انواع ویتامین های پیریدوکسین، نیاسین، B12، ریبوفلاوین، فولاسین و اسید پانتوتنیک می تواند عوارض ناشی از کمبود ویتامین های مذکور را برطرف نماید.

عناصر کمیاب از قبیل فلوئور، ید، سلنیوم و غیره که مقادیر کم آن ها اثـــرات حیاتـــی در فعل و انفعالات زیستی دارند به مقادیر کافی در ماهی یافت می شوند که از مهم ترین اثرات مفید آن ها خصوصا" سلنیوم در جلوگیری از بروز انواع سرطان ها است.


ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) ودوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) اسیدهای چرب امگا -3 موجــود در روغن ماهی هستند که غلظت تری گلیسیرید پلاسما وکلسترول های مضر را به طور معنی داری کاهش می دهند و از سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می نمایند.

            دكتر زهرا عبداللهي

مدير كل دفتر بهبود تغذيه جامعه

 


٠٠:١٠ - شنبه ١٧ آذر ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٨٣٩١    /    تعداد نمایش : ٢٨٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: