چاپ        ارسال به دوست

ميوه ها، پيام آور سلامتي

میوه يكي ازگروه هاي  مهم هرم غذايي است كه  به دليل دارابودن مواد مغذي گوناگون مثل ويتامينهاي گروه B،ويتامين C ،A و  املاح معدني از جمله آهن، منيزيم، پتاسيم و همچنين مواد آنتي اكسيداني از جمله فلاونوئيد وكاروتنوئيد مي تواند نقش مهمي در  تقويت سيستم ايمني بدن ،سلامت پوست  و  مو ، حفظ سلامت بينايي و پيشگيري از ابتلا به بيماري ها ي هاي غير واگير از جمله فشار خون  بالا ، اختلالات چربي خون ، بيماري هاي قلبي و عروقي، سرطان  و ديابت  نوع دو داشته باشند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني بیش از 30 درصد مرگ ناشی از سرطان را می توان با اصلاح  عوامل خطر تغذيه اي پیشگیری  کرد که یکی از اين عوامل افزایش مصرف میوه است .

 


فواید مصرف میوه ها

رنگ های مختلف میوه ها هرکدام پیام آور يك ماده مغذي براي سلامتي  هستند. رنگ هاي مختلف سبز، زرد، نارنجي و قرمز هر كدام  نشان دهنده ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی هستند كه در انواع ميوه ها وجود دارد و هر كدام نقش ويژه اي در پيشگيري از بيماري هاي مختلف دارند.

پيشگيري از سرطان: ميوه ها ي زرد  و نارنجي  منبع غني  از بتاكاروتن  هستند كه اين ماده در بدن تبديل به ويتامين   A ميشود كه  نقش بسزايي درپيشگيري از سرطان دارد . ميوه هاي انبه ،طالبي، خرمالو ،زردآلو، موز، ملون ، هلو، ازگيل و اناناس منبع غني بتاكاروتن هستند .همچنين تمام ميوه ها منبع خوبي از ويتامين C هستند كه اين ويتامين به عنوان يك آنتي اكسيدان در تقويت سيستم ايمني و مبارزه با راديكالهاي آزاد كه عامل ايجاد سرطان ها هستند نقش بسزايي دارد.

ويتامين C   علاوه بر نقش مهمي كه پيشگيري از سرطان دارد در تقويت سيستم ايمني  بدن،  ترميم زخمها و  افزايش جذب آهن هم اهميت بسزايي دارد.

كاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا: ميوه ها داراي عنصري به نام  پتاسيم هستند. پتاسیم یکی از املاح معدنی مهم برای بدن است که کمبود آن در بدن می تواند زمینه ساز حملات قلبی باشد. بنابر اين از  طریق مصرف روزانه  ميو هايي همچون موز ،گريپ  فروت  ، زردالو و  طالبي    ميتوانيد   خود را در برابر بيماري هاي قلبي و عروقي و فشار خون بالا ايمن كنيد.

كاهش خطر ابتلا به ديابت :ميوه ها  به دليل دارا بودن فيبربالا مي توانند با  كاهش جذب و كاهش  روند آزاد شدن قند در خون احتمال  ابتلا به ديابت را كاهش دهند.

 

 


بيماري هاي قلبي و عروقي: : ميوه ها داراي مقدار زيادي فيبر هستند كه اين فيبر طي مكانيسم هايي باعث كاهش تري گليسريد  و كلسترول بد خون مي شود  و در نتيجه خطر بيماري هاي قلبي و عروقي را كاهش مي دهد.

سلامت پوست و مو:  آنتي اكسيدانها نقش مهمي در حفظ سلامت و شادابي پوست  و مو دارند كه ويتامين A هم به عنوان يك آنتي اكسيدان قوي با افزايش رشد سلولهاي پوست باعث حفظ سلامت پوست و مو مي شود.

 

حفظ قدرت بينايي:  ويتامين A برای بهبود بینایی افراد در نور کم مثل شب و حفظ سلامتی سطح چشم نقش بسزايي دارد. بنابر اين ميتوانيد با مصرف ميوه هاي غني از ويتامين A  به سلامت بينايي خود كمك كنيد.

قندی که در این میوه ها وجود دارد بیشتر از نوع فروکتوز است. توصیه می شود كه همه افراد به خصوص افرادي كه مبتلا به  كبد چرب  يا  دچار تري گليسريد بالا يا مبتلا به ديابت هستند از خود ميوه به جاي ابميوه استفاده كنند زيرا مصرف خود ميوه به دليل دارا بودن فيبر باعث كاهش تري گلسيريد و تنظيم قند خون ميشود.


چقدر میوه بخوریم؟

همه ما در طول روز بايد  ميوه مصرف كنيم  كه بر اساس سن  اين مقدار مصرف تفاوت است:

كودكان 6 – 11 سال : 2 تا 3 واحد در روز

نوجوانان 18- 12 سال: 3 تا 4 واحد در روز

بزرگسالان : 2 تا 4  واحد در روز

مادر باردار و شيرده : 3 تا 4 واحد در روز

 هر واحد ميوه حاوي 60 كيلو كالري انرژي،15 گرم كربوهيدرات ، 3 گرم پروتئين و 2 گرم فيبر دارد.

هر واحد ميوه از گروه ميوه ها برابر است با:

يك عدد ميوه متوسط( سيب ، موز، پرتقال يا گلابي) يا

نصف گريپ فروت يا  

نصف ليوان ميوه هاي ريز مثل توت ، انگور ، انار يا

نصف ليوان ميوه پخته يا كمپوت ميوه يا

يك چهارم ليوان ميوه خشك يا خشكبار يا

سه چهارم ليوان آب ميوه تازه و طبيعي

 


بهترين زمان مصرف ميوه:

 بهترین زمان که برای خوردن میوه پیشنهاد می شود در ساعات میان وعده است كه معده خالي است چرا كه وجود مواد غذايي ديگر ميتواند در كاهش  جذب ويتامينهاي موجود در ميوه اثر گذار باشد. بنابراين  فاصله صبحانه تا ناهار،در  فاصله ناهار تا شام و قبل از ساعت خواب ميوه ميل كنيد.

تهیه و تنظیم: سپیده دولتی - دفتر بهبود تغذیه جامعه


٠٩:٠٤ - شنبه ٨ دی ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٨٨٣٠    /    تعداد نمایش : ٥٩١


نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1397/10/15 13:39
0
0
رنگ و روی خوبی دارند و در مغازه ها فقط برای نگاه کردن نه برای خوردن هویج کیلویی 4000تومان انتظار دارید چشم داشته باشیم
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: