چاپ        ارسال به دوست

با رعایت چه نکاتی از اضافه وزن در ایام عید پیشگیری کنیم؟

درايام ديد و بازديد هاي نوروز ي،  معمولا برنامه غذايي روزانه تغيير مي كند و اين تغييرات ممكن است  سلامت هموطنان را به خطر بيندازد. يکي از مشکلات اساسي که اکثر مردم ( به ويژه افرادي که از برنامه غذايي کاهش وزن استفاده مي کنند ) در ايام نوروز با آن مواجهند ، اضافه وزن ناشي از مصرف زياد شيريني ، شکلات ، آجيل و ... است . اضافه وزن و چاقي  خود زمينه ساز ديابت نوع 2 ، فشار خون بالا ، جربي خون بالا و بالاخره بيماري هاي قلبي عروقي است.  با رعايت نكاتي در تغذيه خود در اين ايام مي توانيد از بروز اضافه وزن و چاقي  پيشگيري كنيد.


از انواع شيرينيهاي ساده و دراندازه كوچك  براي پذيرايي ميمانان خود  تهيه كنيد. تا ميهمانان  با افزايش  دريافت قند و چربي اضافي مواجه  نشوند. خودتان نيز اگر مايل به مصرف شيريني هستيد از شيريني هاي ساده وكوچك و به مقدار كم استفاده كنيد. شيريني هاي تازه  كه با مقادير زياد شكلات ، خامه و يا ژله تهيه مي شوند ميزان كالري بالايي دارند و مقادير زيادي قند و چربي وارد بدن مي كنند كه علاوه بر اضافه وزن ، بالارفتن ميزان چربي هاي خون را نيز بدنبال خواهند داشت. توصيه مي شود در طول روز اگر به ميهماني هاي متعددي مي رويد حساب تعداد شيريني هايي را كه مي خوريد داشته باشيد. اگر در يك ديد و بازديد شيريني ميل نموديد ، در  ديد وبازديد بعدي بجاي شيريني  يك عدد ميوه مصرف كنيد . 

ميوه ها  علاوه بر ويتامين ها و املاح معدني كه براي حفظ سلامت بدن لازمند ، حاوي تركيباتي بنام انتي اكسيدان هستند كه نقش آنها در پيشگيري از بيماري هاي غيرواگير ازجمله ديابت ، بيماري هاي قلبي عروقي و سرطان ها شناخته شده است . آنتي اكسيدان ها  از طريق تركيب شدن با  راديكال هاي آزاد كه بدنبال واكنش هاي  اكسيداسيوني در بدن توليد مي شوند  از آسيب و تخريب سلول هاي بدن جلوگيري مي كنند. درميان ميوه ها ، مركبات  و سيب از پرخاصيت ترين هاست.  مصرف موز  بدليل داشتن كالري زياد بايد محدود شود. خيار نيز چون كالري بسيار كمي دارد و جاي ميوه را مي گيرد، براي كساني كه اضافه وزن دارند يا مراقب قند خون خود هستند بسيار مناسب است    .

براي صرف چاي ، بجاي قند و شكلات ، از كشمش ، توت خشك ويا خرما در حد كم استفاده كنيد. واگر قهوه و نسكافه براي پذيرايي سرو مي شود از نوع بدون قند آن استفاده كنيد.

 درمصرف آجيل زياده روي نكنيد . انواع مغزها وتخمه ها  حاوي مقادير زيادي چربي هستند . بطوري كه  هر 100 گرم آنها حاوي 500 تا 600 كالري  است .  از انواع آجيل هاي بدون نمك ويا كم نمك  استفاده كنيد. آجيل هاي شور با داشتن مقادير زياد نمك ، زمينه را براي فشار خون بالا فراهم مي كنند. بوپژه افرادي كه به فشار خون بالا دچار هستند و هم  چنين بيماران قلبي عروقي  ازمصرف آجيل هاي شور  بايد اجتناب نمايند.

در وعده ناهار و شام ، اگر چندين نوع غذا سرو مي شود ،  حتي الامكان  به  يك نوع غذا بسنده كنيد.  وبراي احتراز از دريافت زياد كالري كه با مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده  وارد بدن مي شود ، سعي كنيد نيمي از بشقاب خود را با سالاد و سبزي  پر كنيد . به اين ترتيب ميزان دريافت كالري حاصل از غذاي مصرفي محدود مي شود. ضمنا سالاد وسبزي بدليل داشتن فيبر ، جذب چربي ها و مواد قندي را نيز كاهش داده و بدين ترتيب از اضافه وزن جلوگيري مي كند.

نكات مهم در ديد و بازديدهاي عيد

·         سعي كنيد از شيريني هاي كوچك و كم شيرين استفاده كنيد.

·         مجبور نيستيد طي هر ديدار از تمام مواد غذائي موجود در منزل ميزبان استفاده كنيد.

·         به راحتي و با افتخار به ميزبان بگوييد كه نمي توانيد بيش از نياز روزانه تان مواد غذائي مصرف كنيد و به سلامتتان اهميت مي‌دهيد

·         درصورت امكان فاصله هاي بين چند ديدار را پياده طي كنيد.

·         از انواع شربت هاي خانگي كم شيرين مانند شربت سكنجبين، شربت خاكشير، شربت به ليمو، شربت آبليمو و ... استفاده كنيد.

·         از تعارف كردن زياد و اصرار براي خوردن به ميهمان خودداري و هرگز همپاي هرميهمان شما هم شيريني و آجيل مصرف نكنيد.

·         به تغذيه سالمندان و كودكان توجه بيشتري كنيد تا از پرخوري و يا بيش خواري آنها جلوگيري شود.

·         درصورت نبود زمان كافي براي پخت و پز غذا در ايام عيد به جهت ديد و بازديدهاي زياد و مصرف آجيل و شيريني و ميوه در طي روز سعي كنيد وعده ناهار و شام بسيار سبك مانند استفاده از نان و پنير وسبزي، نان و پنير و خيارو گوجه فرنگي ، فرني، سوپ هاي ساده و ... استفاده كنيد و از مصرف غذاهاي آماده و پرچرب و فست فودها خودداري نمائيد.

·         بلافاصله پس از صرف شام نخوابيد و يا قبل از خواب آجيل زياد مصرف نكنيد.

·         توجه بيشتر به مصرف آجيل وشيريني در ايام نوروز شما را از مصرف ساير گروههاي غذائي مانند شير و لبنيات ، گوشت و حبوبات و سبزي و ميوه و در اين ايام سعي كنيد بيشتر از انواع سبزي هاي خام و پخته خصوصا" سبزي خوردن و سالاد خانگي استفاده كنيد.

دكتر زهرا عبداللهي

متخصص تغذيه و مدير دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت

 


٠٩:٣٠ - يکشنبه ١٢ اسفند ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٩٩٦٩    /    تعداد نمایش : ٤٩٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: