چاپ        ارسال به دوست

مشكلات شايع تغذيه اي در دوران بارداري

مشكلات شايع تغذيه اي در دوران بارداري

ايـــن مشكــــلات بيشتر شامل تهوع صبحگاهي، يبوست، سوزش و ترش كردن معده است. پيشنهاد مي شود:

در صورت تهوع صبحگاهي:  

1) صبحها قبل از برخواستن از رختخواب يك تكه نان يا بيسكويت ميل كنند.

2) در طول روز بجاي 3 وعده غذا 5-4 وعده غذا در حجم كم ميل كنند.

3) در زمان آشپزي، پنجره آشپزخانه را باز بگذارند تا بوي شديد و تند غذا آزار دهنده نباشد.

4) از مصرف غــذاهاي چـــرب، سرخ كرده و پر ادويه يا هر غذايي كه معده را تحريك مي كند پرهيز كنند.

5) در زمان بروز ناراحتي معده همراه با تهوع نيز مي توان از يك تكه نان يا بيسكويت براي بهبود اين حالت استفاده كرد.

6) از مايعات بين وعده هاي غذايي استفاده كنند و نه همراه غذا.

7) از آنجائي كه غذاها و مايعات سرد بيش از نوع گرم آنها قابل تحمل مي باشند، ترجيحا" مايعات و غذاها را سرد ميل كنند.

8) به آرامي غذا بخورند و بعد از صرف غذا استراحت كنند.

9) به مدت طولاني گرسنه نمانند.

10) از قرار گرفتن در معرض بوي آزار دهنده و تند برخي غذاها اجتناب كنند.

11) هر زمان كه احساس خستگي كردند، استراحت كنند.

12) در صورتي كه حالت تهوع شديد مانع از غذاخوردن و در نتيجه كاهش وزن شده است با پزشك مشورت كنيد.

 

براي پيشگيري از يبوست:

1) در طول روز به مقدار زياد مايعات همچون آب، آب ميوه و سوپ مصرف كنند.

2) مصرف سالاد در برنامه غذايي روزانه گنجانيده شود.

3) غذاهاي پرفيبر مانند حبوبات و غلات، سبزي هاي خام (سبزي خوردن) وپخته، ميوه هاي تازه و سالاد به همراه مايعات فراوان مصرف كنند.

4) از نان هاي سبوس دار مانند سنگك و نان جو استفاده كنند.

5) آلوي تازه، برگه و يا آب آلو استفاده كنند.

6) در وعده صبحانه نان و عسل ميل كنند.

7) همراه سالاد از روغن زيتون استفاده كنند.

8) روزانه ورزشهاي سبكي مانند پياده روي انجام دهند.

9) حتي الامكان از ملين هاي دارويي استفاده نكنند.

10) بهتر است روزانه ورزش هاي سبكي مانند پياده روي انجام شود.

براي پيشگيري و تخفيف ترش كردن و سوزش معده

1)    بجاي 3 وعده غذاي اصلي و با حجم زياد، 5-4 وعده غذاي سبك ميل كنند.

2)   بجاي استفاده از مواد غذايي سرخ كرده، از غذاهاي آب پز و بخار پز استفاده كنند.

3)   غذا را بخوبي جويده و به آرامي ميل كنند.

4)   بعد از صرف غذا كمي پياده روي كنند.

5)   از غذاهاي چرب و ادويه دار بخصوص ادويه تند كمتر استفاده كنند. هر چه غذا ادويه كمتر و طعم ملايم تري داشته باشد كمتر ترشح اسيد معده را تحريك مي كند.

6)   مصرف شكلات، قهوه، چاي، نوشابه هاي گاز دار و ساير نوشيدني هاي حاوي كافئين را قطع كرده و بجاي آن آب بنوشند.

7)   بعد از صرف غذا يا آشاميدن از دراز كشيدن يا خم شدن به جلو پرهيز كنند.

8)   از مــــصرف سركه همراه سالاد پرهيز كنند و از غذاهايــــي كه زيادي اسيد معده را جذب مي كنند مانند شير، ‌تخم مرغ يا غذاهاي نشاسته اي استفاده كنند.

 

پيشگيري از ورم

در اكثر خانم هاي باردار، ورم مختصري در ساق و قوزك پا مشاهده مي شود. اين حالت در نتيجه فــشار رحــم و محتويات آن روي وريدهاي لگني و مختل شدن بازگشت وريدي خون از پاها مي باشد.

توصيه هاي تغذيه اي در اين مورد، شامل محــدود كـــردن مصــرف نمك و غذاهاي شور مي باشد.

براي پيشگيري از بروز ورم بايد توصيه شود از افزودن نمك اضافي به غذاها و يا استفاده از مواد خوراكي نمك دار از جمله چيپس سيب زميني، آجيل، ماهي شور، بيسكويت هاي شور، خيار شور و ترشيجات خودداري شود.

توصيه ديگر اين كه زن بادردار بهتر است به مدت طولاني از ايستادن و يا نشستن روي صندلي با پاهاي آويزان خودداري كند. دراز كشيدن متناوب در طول روز در حالي كه پاها در سطحي بالاتــر از بـــدن قـــرار گيرد (مثلا" با گذاشتن بالش زير پاها) به بازگشت وريدي خون از پاها كمك مي كند.

 

 


٢٢:١٣ - دوشنبه ٦ ارديبهشت ١٣٩٥    /    شماره : ١٣١٠٧١    /    تعداد نمایش : ١٢٠٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پربازدید ها

جدیدترین اخبار