چاپ        ارسال به دوست

با كاهش مصرف چربي وروغن از بیماری های قلبی –عروقی پیشگیری کنیم؟

با كاهش مصرف چربي وروغن از بیماری های قلبی –عروقی پیشگیری کنیم؟

بيماري هاي قلبي عروقي يكي از دلايل اصلي مرگ و مير در دنيا است. 40 درصد از مرگ و ميرها در كشورهاي پيشرفته و 25% در كشورهاي در حال توسعه ناشي از بيماري هاي قلبي عروقي است. در كشور ما نيز بيماري هاي قلبي عروقي يكي از شايع ترين علل مرگ و مير است.

عوامل زيادي در بروز بيماري هاي قلبي عروقي موثرند كه از مهم ترين آن ها مي توان اختلال در چربي هاي خون، فشار خون بالا، چاقي، كم تحركي، استرس، فشارهاي روحي، رواني، استعمال دخانيات، رژيم غذايي نامناسب ومصرف زياد روغن وچربي  را نام برد.

مصرف زیاد  روغن و چربی  دربرنامه غذایی روزانه علاوه براینکه خطر بروز بیماریهای قلبی-عروقی را افزایش می دهد با افزايش دريافت كالري كه در بدن بصورت چربي ذخيره مي شود ، درنهايت اضافه وزن وچاقي را بدنبال دارد. ااضافه وزن و چاقي زمينه را براي  ابتلا به ساير بيماري هاي غيرواگير از جمله ديابت و انواع سرطان ها ا فراهم مي شود.

 کاهش مصرف  روغن وچربي  واستفاده درست از روغن ها نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به این بیماریها دارد.

با رعايت نكات  زير درمصرف چربي وروغن  مي توانيد از ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي پيشگيري كنيد :

  • مصرف غذا هاي چرب وسرخ شده را كه حاوي مقدارزيادي روغن هستند  مصرف نكنيد  . بجاي سرخ كردن غذا بهتر است آن را بصورت آب پز ، تنوري ، بخارپز ويا كبابي مصرف شوند ويا در صورت تمايل به سرخ كردن ، به تفت دادن ان با مقدار كم روغن ودر زمان كوتاه اكتفا شود.  حتما از روغن مخصوص سرخ كردني استفاده شود.
  • شير و  ماست کم چرب ( كمتر از 5/2 درصد چربي)  را جایگزین  انواع پر چرب  آن کنید.  شير وماست پرچرب داراي مقادير زيادي اسيد هاي چرب اشباع است كه تنگي وانسداد عروق  ودرنهايت سكته قلبي را بدنبالد داردو ضمن اينكه بدليل بالابودن ميزان كالري آن موجب اضافه وزن وچاقي نيز مي شود.
  •  

§         ازكره ،  سرشیر و خامه کمتر استفاده کنید. این موادغذایی حاوی مقادیر زیادی چربی حیوانی هستند  و می توانند موجب اضافه وزن وچاقي و هم چنين  افزایش کلسترول خون بشوند.    

§         بجای گوشت های پر چرب از گوشتهای کم چرب استفاده کنیدوچربی قابل رویت گوشت را قبل از پخت تا آنجا که ممکن است جدا کنید. قبل از طبخ مرغ  نيز پوست آنرا جدا کنید.

-    مصرف روغن را به حداقل برسانید و غذاها را با روغن کم بپزید. مصرف زياده از حد روغن باعث بروز اضافه وزن و چاقي شده و امكان افزايش كلسترول بد (LDL)، افزايش فشارخون و در نتيجه خطر ابتلا به امراض قلبي عروقي را فراهم مي آورد. حداكثر 30-25% انرژي دريافتي روزانه بايد از چربي ها تامين شود.

-    روغن زيتون از منابع خوب روغن  و حاوي اسيد اولئيك فراوان دارند كه مصرف متعادل آن با تاثير بر كاهش كلسترول خون براي سلامت قلب و عروق مفيد است.

-    مصرف روغن زيتون براي مصارف مختلف پخت مناسب است ولي همانند ساير روغن هاي مايع به حرارت بالا حساس است. مصرف روغن زيتون به عنوان جايگزين سس هاي سالاد توصيه مي شود.

 

§         روغن نباتی جامد را حذف كنيد وبجاي آن  از انواع روغن مایع  از جمله كلزا ، آفتابگردان ، ذرت ،  روغن زیتون و روغن کنجد استفاده کنید.

§         غذاهای آماده مثل  پیتزا ، سوسیس ،کالبلس  ، همبرگر ،غذاهای سرخ کرده (سیب زمینی سرخ کرده ،چیپس و ...) حاوی مقادیر زیادی چربی هسنتد. مصرف این نوع غذاها را به حداقل برسانید.

§         از شیرینی های خامه ایی ، سس های چرب مثل سس مایونز کمتر استفاده کنید. بجای ان می توانید با مخلوط کردن ماست کم چربی ، آبلیمو  ،سرکه ویا آب نارنج ،کمی نمک وفلفل وسبزی های معطر وروغن زیتون یک سس سالاد سالم درمنزل تهیه ومصرف کنید.


١٦:٥٥ - سه شنبه ١٦ تير ١٣٩٤    /    شماره : ١٢١٧٦٤    /    تعداد نمایش : ٧١٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پربازدید ها

جدیدترین اخبار