چاپ        ارسال به دوست

پیشگیری از پوکی استخوان

با گسترش فرهنگ شهرنشینی، روز به روز سیستم حرکتی بدن انسان، از محیطی که برای آن ساخته شده است دورتر می‌شود، و نتیجه ی آن بروز بسیار از بیماری‌ها و مشکلات است که کمردرد، زانو درد و پوکی استخوان از بارزترین این مشکلات هستند.

سلامت استخوان ها در سنین بزرگسالی بسیار حائز اهمیت است. فعالیت های منظم روزانه می تواند از بیماری های پوکی استخوان جلوگیری کند و به استحکام استخوان ها کمک نماید.
براساس تحقیقات انجام شده زنان، بیشتر از مردان در خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند، پوکی استخوان باعث کاهش تراکم استخوان ها و افزایش احتمال شکستگی می شود. توجه به نکات زیر می تواند باعث بهبود سلامت استخوان ها شود.

1.        مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، مانند انواع لبنیات کم چرب را افزایش دهید. دریافت کافی این ماده مغذی و همچنین ویتامین D به استحکام استخوان ها کمک می کند.
مصرف روزانه لبنیات کم چرب و غنی شده با ویتامین D مانند ماست و شیر که از منابع خوب کلسیم هستند؛ توصیه می شود.
به طور طبیعی ویتامین D در غذاهای کمی یافت می شود؛ اصلی ترین منبع غذایی ویتامین D روغن ماهی می باشد و در زرده تخم مرغ، جگر، قارچ و لبنیات به مقدار اندک یافت می شود؛ وقتی که پوست بدن به طور مستقیم در برابر تابش نور خورشید قرار بگیرد ویتامین D می سازد و اکثر افراد مقداری از ویتامین D مورد نیاز خود را از این طریق بدست می آورند. افرادی که به میزان کافی در برابر نور خورشید قرار نمی گیرند لازم است که منابع خوب ویتامین D را در رژیم غذایی خود اضافه کنند یا از مکمل های غذایی استفاده کنند.

2.       به طور کلی غذاهای سالم مصرف کنید. مصرف منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و K که در بسیاری از میوه ها، فلفل ها و سبزیجات برگ سبز وجود دارند، توصیه می شود.

 

 


3.      فعالیت های ورزشی منظم روزانه داشته باشید. در درجه اول از حرکات ورزشی استقامتی، پیاده روی و فعالیت های هوازی شروع کنید. ورزش هایی مانند یوگا که به حفظ تعادل کمک می کنند برای بهبود وضعیت بدن و جلوگیری از پوکی استخوان مفید هستند.
4.       مصرف الکل، نمک و کافئین (قهوه ، چای و شکلات ) را محدود کنید.
5.      استعمال دخانیات را ترک کنید؛ زیراسیگار تراکم استخوان را کاهش می دهد.

 

مترجم : مونا خدادادی

منبع : www.healthday.com


١١:٣٤ - دوشنبه ١٥ آبان ١٣٩٦    /    شماره : ١٤٢١٣٥    /    تعداد نمایش : ٤٧٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پربازدید ها

جدیدترین اخبار