چاپ        ارسال به دوست

براي استخوان خود خرج کنيد تا دچار پوکی استخوان نشويد

سازمان بهداشت جهاني سالهاي 2000 تا 2010 را دهه استخوان و مفاصل تعيين کرده است.اين اقدام سازمان بهداشت جهاني بيانگر آثار و تبعات ويرانگر و خطرزاي اين بيماري است.پوكي استخوان عارضه ای است كه در آن استخوان شكننده شده و احتمال شكستگي استخوان ها با ضربات كوچك افزايش مي‌يابد.
پوکی استخوان، عنوان بیماری همه گیر خاموش قرن را به خود اختصاص داده است.در حال حاضر قريب به 7 ميليون نفر در ایران به پوکي استخوان مبتلا هستند، که اين بيماري علاوه بر تحميل هزينه هاي هنگفت درمان به دولت و خانواده هاي مبتلايان، موجبات مرگ يا از کار افتادگي آنها را فراهم می آورد. پوكي استخوان از گرفتاري‌هاي بسيار شايع جوامع بشري است كه بعد از سن 35 سالگي روند آن در انسان آغاز مي‌شود.حدود نيمي‌از زنان مسن‌تر از 45 سال و 90 درصد زنان مسن‌تر از 75 سال به بيماري پوكي استخوان مبتلا مي‌شوند
پوکي استخوان بدون علامت خاصي بوده و معمولاً‌ با ايجاد يک شکستگي در يکي از استخوانهاي بدن بخصوص استخوانهاي مهره، لگن و مچ خود را نشان دهد.

 

 

احتمال شکستگي استخوان ها در افراد مسنی که پوکی استخوان دارند در هنگام سقوط و افتادن بسيار بالاست. باید توجه داشت پوکی استخوان بیشتر در خانم های یائسه دیده می شود، اما مردان هم درصورت عدم تغذیه صحیح و فعالیت بدنی خوب ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.مردان مسن نيز به پوكي استخوان مبتلا مي‌شوند كه البته ميزان ابتلاي آنان كمتر از زنان است. به طور تقريبي از هر سه زن يك نفر و از هر دوازده مرد يك نفر به پوكي استخوان مبتلا مي‌شوند .پوکی استخوان باعث کاهش کیفیت زندگی  و برای برخی باعث معلولیت دائمی می گردد.
شکستگی لگن از عوارض شایع پوکی استخوان است و بیمارانی که دچار شکستگی لگن می شوند در معرض خطر مشکلات زیادی در ارتباط با این بیماری قرار می گیرد. بسیاری از کسانی که دچار شکستگی لگن در رابطه با پوکی استخوان می شوند، نیاز به پرستاری طولانی مدت برای مراقبت در منزل بعد از دوره بهبودی اولیه به علت عوارض مرتبط با شکستگی پیدا می کنند. مرگ و میر افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند و دچار شکستگی لگن شده اند، در 12 ماه اول بعد از شکستگی لگن در حدود 20 ٪ است.


   باید بدانید :


•    ذخيره شدن کلسيم در استخوان ها که باعث سفت و محکم شدن آنها می شود،  قبل از تولد آغاز مي‌شود و تا سن 30 سالگي ادامه مي‌يابد . در 30 سالگي استخواهاي يک فرد سالم به بيشترين سختي خود مي‌رسد. اگر فعاليت بدني کم باشد يا رژیم غذایي مناسب نبوده و حاوی مقدار کمی کلسيم باشد، به تدريج کلسيم استخوانها کم شده و استخوانها شکننده مي‌شوند وبیماری پوکي استخوان  ایجاد می شود.
•    در زنان بعد از يائسگي به علت توقف ترشح هورمون‌هاي زنانه و نقش مهم اين هورمون‌ها در استحكام استخوان ها، شيوع پوكي استخوان زيادتر مي‌شود. هورمون‌ زنانه (استروژن) در مقابل از دست رفتن استخوان محافظت ايجاد مى‌کند، جذب کلسيم را بهبود مى‌بخشد و اثر ورزش بر روى استخوان‌ها را افزايش مى‌دهد.
•    پوکی استخوان قابل پیشگیری است،  با رژیم غذایی مناسب و ورزش می توان سیر پوکی استخوان را متوقف کرد.با داشتن رژیم غذایی و فعالیت های بدنی مناسب، می توانیم حافظ سلامتي استخوان‌ها یمان بوده و از ابتلا به پوكي استخوان در ميان‌سالي و پيري جلوگيري کنیم.
•    باید توجه داشت که تغذيه، نقش مهمي در بروز يا پيشگيري از پوكي استخوان به عهده دارد و افرادي كه كلسيم كافي در رژيم غذايي آنها وجود ندارد يا ويتامين د كافي دريافت نمي كنند، بيشتر در معرض ابتلا  به پوکی استخوان هستند.
•    کلسیم از عناصر مغذی ضروری برای رشد و استحکام استخوانها و دندانها است. پوكي استخوان يكي از مهم‌ترين عوارض كاهش مصرف كلسيم است و در صورت همراهي با عواملي مانند‌ كمبود ويتامين ث ، كمبود ويتامين د، بي‌حركتي، مصرف الكل، استعمال دخانیات بر شدت آن افزوده مي‌شود.
•    وجود مقادير كافي كلسيم و ويتامين د در رژيم غذايي باعث تقويت استخوانها و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان مي شود. ولی جالب است که بدانید، حدود 90 درصد خانوار های ایرانی، کلسیم کافی از برنامه غذایی روزانه خود دریافت نمی کنند. كلسيم يكي از اجزاي سازنده استخوان است و غذاي روزانه هر فرد بالغ بايد حداقل حاوي 1000 تا 1200 ميلي‌گرم كلسيم باشد. البته اين مقدار نياز در زنان باردار، شيرده، يائسه، افراد مسن و بچه‌ها بيشتر بوده و بين 1500 تا 2000 ميلي‌گرم است.

 •    منابع حاوی کلسیم عبارتند از شیر مادر، هر نوع شیر و غذایی که از شیر ساخته شده اند (مانند پودر شیر، پنیر، ماست، كشك و قره‌قوروت) و ماهی های کوچک که با استخوان خورده می شوند، نخود و لوبیا، ارزن، سبزی های برگ سبز تیره. ساير منابع حاوي كلسيم عبارتند از: كلم پيچ، شلغم، هويج، پرتقال، انگور و توت فرنگي، خرمالو، زيتون، جعفري، اسفناج، كرفس، كشمش، بادام، پسته، گردو.مصرف کم  شیر به عنوان یکی از مواد غذایی غنی از کلسیم، یکی از علل دریافت ناکافی کلسیم از برنامه غذایی روزانه در خانوارهای ایرانی باشد.
•    هر لیوان شیر دارای ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم است.
•    زنانى که نمى‌توانند در رژيم غذایى خود کلسيم کافى را بگنجانند، مى‌توانند با نظر پزشک، از مکمل‌ها استفاده کنند.

·

منبع: دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشكي

 


١٥:٢٨ - چهارشنبه ٩ آبان ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٧٧٤٤    /    تعداد نمایش : ٨٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پربازدید ها

جدیدترین اخبار